Uudet tilat, tutut kasvot
Luvatussa aikataulussa pysyttiin. Muutto uusiin tiloihin tehtiin tammikuun lopulla. Uusi palvelukeskus seisoo maamerkkinä Ampumaradantien varressa keskellä laajaa aidattua piha-aluettaan. Vaikka ulkoapäin katsottuna kaikki näyttää valmiilta, sisällä vielä järjestellään tavaroita oikeille paikoilleen, kun mennään helmikuun puoltaväliä. Palvelu lähti pelaamaan heti muuttopäivien jälkeen: koneita huolletaan ja varustellaan, varaosia tulee ja menee. Se päivämäärä, jolloin kaiken pitää olla tip-top, on 13. maaliskuuta. Silloin on avoimien ovien päivä. Paikalle toivotetaan tervetulleiksi koko laajalta palvelualueelta asiakkaat, yhteistyökumppanit ja kaikki, jotka ovat metsäkoneista ja niihin liittyvistä palveluista kiinnostuneita.Palvelutiskin takaa löytyvät Jari Mäkelä (vas.) ja Antti Hakkarainen
Tärkein edellisestä paikasta siirtynyt resurssi on henkilöstö, heidän mukanaan tuoma osaaminen ja palveluhenkisyys, viisi metsäkonealan ammattilaista, jotka nyt saavat aivan toisen tasoisen työskentely-ympäristön, sellaisen, jonka ratkaisuihin ovat itsekin saaneet olla vaikuttamassa. Asiakkaille muutos entiseen näkyy heti kun on aukaissut ulko-oven ja astunut palvelu- ja myymälätilaan: Pöydän takaa tulijaa tervehtii kaksi henkilöä, joiden kanssa asia kuin asia lähtee rullaamaan eteenpäin. Jos kysymys on huollosta tai remontista, Antti Hakkarainen tietää, mitä seuraavaksi pitää tehdä. Jari Mäkelä, se toinen mies pöydän takana, on varaosapalvelun ammattilainen.
Varaosat, Mäkelä
Jarista kerrotaan, että hänellä on maagisia kykyjä saada asiat järjestymään, vaikka kysymys olisi hiukan harvinaisemmasta tapauksesta. Kun Jarin puhelin soi, puhelu voi tulla kaukaakin. Liki kolmekymmentä vuotta varaosapalvelua on hionut Jari Mäkelän määritelmää sitä, mistä hänen työssään ja vastuualueessaan on kysymys. ”Periaatteessa itse varaosat tai tuotetietämys eivät ole se juttu, vaan halu ja kyky ratkaista asiakkaan eteen tullut tilanne parhaalla mahdollisella tavalla. Varaosamiehelle ei tule isoja tai pieniä ratkaistavia asioita, kaikki ovat yhtä suuria, aina täytyy jollain lailla pistää itsensä likoon. Se tässä hommassa on se jokin. Langan toiseen päähän pitää välittyä aito kiinnostus. Mutta toisaalta: myymistähän tämäkin työ on. Sellainen kauppa, jonka eteen on nähnyt vaivaa, tuntuu kaikkein mukavimmalta”, pohtii Jari Mäkelä.Huoltohallissa tapahtuu
Erkki Pienmäki |
Otto Kaikuranta |
Jyväskylän huollossa on kaksi varsinaista asennuslinjaa sekä niiden lisäksi pesulinja, jota voidaan käyttää myös asennuspaikkana. Koneiden läpimenon jouhevaa sujumista pohtiva Antti Hakkarainen näkee pesutilojen varsinaisen roolin hyvinkin tärkeänä: ”Parhaillaan tänne ollaan asentamassa portin ja ovien lukitusjärjestelmää, joka tekee mahdolliseksi asiakkaan tuoda vaikka keskellä yötä koneensa pesutiloihin sulamaan ja kuivumaan. Näin päästään työn syrjään kiinni heti aamusta”, muistuttaa Antti.
Jyväskylän palvelukeskuksen huollon esimies Antti Hakkarainen
Aktiivisten koneiden huolto on iso ja tärkeä osa Jyväskylän toiminnassa. Koko ajan kasvava huoltosopimuskoneiden lukumäärä tuo myös Keski-Suomessa lisää tekemistä halliin ja maastoon. Antti Hakkaraisella on kokemusta ja valmiita ideoita, mihin huoltotyön suorittamisen tavoitteet voidaan laittaa. Laajimpaan eli niin sanottuun ”isoon huoltoon” yksi varattu päivä kuulemma riittää, jos ei mitään ihmeellistä tule eteen. ”Tarvittaessa pitää meiltä löytyä myös joustoa, että saadaan kone mahdollisimman nopeasti takaisin tuottavaan työhön”, vakuuttaa Antti.
Avoimet ovat perjantaina 13. maaliskuuta!
Tervetuloa tutustumaan Komatsu Forest Oy:n uuteen Jyväskylän palvelukeskukseen avoimien ovien päivänä perjantaina 13.3.2020 klo 10.00-15.00! Tarjolla on hyviä tarjouksia, keittolounas ja kahvit alan ammattilaisten seurassa.Lataa kutsu
TERVETULOA!