Komatsu Forest esittelee vuoden 2020 uutuusmallit
Lehdistötiedote
kesäkuuta 07, 2019
Komatsu Forest esittelee Skogsnolia-messuilla päivitetyn tuotevalikoimansa, jossa suurin osa konemalleista on uusia. Koneiden päivitetyt moottorit täyttävät uusimman päästölainsäädännön vaatimukset. Lisäksi lanseerataan uusi, tulevaisuuden kehityksen huomioiva MaxiXT-ohjausjärjestelmä. Komatsu Forest esittelee myös useita laadullisia parannuksia ja koneenkuljettajien arkea sekä koneurakoinnin kannattavuutta parantavia toimintoja. Näihin kuuluu uusi MaxiVision-palvelu, joka nostaa tuotannon suunnittelun uudelle tasolle.
Kaikki ensi vuoden 2020 hakkuukonemallit on päivitetty, aina monipuolisesta 901 harvennushakkuukoneesta 8-pyöräisiin myyntimenestyskoneisiin 901XC ja 931XC sekä 951:een, joka on suurin hakkuukonemalleistamme. Kuormatraktoripuolella on päivitetty kolme suurinta mallia, Komatsu 855, 875 ja 895.
Yksi suurimmista uutuuksista ovat päivitetyt moottorit, jotka täyttävät uusimman päästölainsäädännön (Stage V) vaatimukset. Se tuo monia etuja, kuten uuden AdBlue-järjestelmän, uuden pakokaasunkäsittelyjärjestelmän sekä hydrauliset venttiilinnostimet. Uudesta, enemmän tilaa vaativasta moottoreiden varustelusta huolimatta koneiden muotoilut ovat tutun tyylikkäitä säilyttäen näkyvyyden koneista sekä sen vuoksi myös koneiden hallinnan hyvänä.
Toinen uutuus on MaxiXT-ohjausjärjestelmä, koneen hermokeskus, joka ohjaa kaikkia toimintoja aina moottorista nosturiin ja hakkulaitteisiin. Automaattinen keskusvoitelu on uusissa hakkuukoneissa integroitu MaxiXT:hen, mikä helpottaa voitelujärjestelmän kontrollointia. Lisäksi hakkuukoneiden rasvasäiliön kokoa on kasvatettu kaksinkertaiseksi. MaxiXT on varusteltu entistä paremmalla varkaudenestolla; kuljettajan on kirjauduttava järjestelmään koneen käynnistämiseksi tai käytettävä kuljettajatunnuksella koodattua etäavainta. Eräs uutuus on mahdollisuus tallentaa jälkikäteen koneen toiminnoista signaalijaksoja, jotka voidaan tarvittaessa lähettää tekniseen tukeen vianmäärityksen helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi.
Kuormatraktoreissa on myös useita uusia päivityksiä. Näistä esimerkkeinä voidaan mainita puskulevyjen paremmat kulutuslevyt, vähemmän heijastava kuormatilan sermi ja sivuikkunoiden pidemmät pyyhkijänsulat. Kuormatraktoreiden kauan odotettu uutuus on lisävarusteena saatava SpeedShift – älykäs ratkaisu, jonka ansiosta kuljettaja voi käyttää koneen koko nopeusaluetta tarvitsematta pysähtyä vaihtamaan vaihdetta. Purkupaikalle ajaminen nopeutuu. Aikaisempi ohjauspyörä on korvattu kätevällä miniohjauspyörällä. Toinen uutuus on lisävarusteena saatava ylinopeussuoja, Overspeed Protection, joka suojaa voimansiirron tärkeitä osia ylikierroksilta.
Useita hakkuukoneiden maasto-ominaisuuksia on parannettu. Taka-akseliston rakennetta on uusittu, mikä lisää maavaraa ja helpottaa jyrkkien ojien ja muiden esteiden ylittämistä vaikeassa maastossa. Koneen vetotehoa sekä ohjausvoimaa on parannettu, mikä parantaa koneen maastossaliikkumiskykyä. Koneen huoltoa helpottavista käytännön ratkaisuista voidaan mainita mm. säilytystilojen lisääntyminen, koneen rungossa olevien avattavien luukkujen työvalot sekä irrotettava lamppu.
Koneuutuuksien lisäksi esitellään myös täysin uusi palvelu – MaxiVision – joka on osa MaxiFleetiä. MaxiVision auttaa kuljettajaa näkemään visuaalisesti vallitsevat maasto-olosuhteet korjuukohteella. Erilaisten karttanäkymien avulla kuljettaja saa tietoa sekä maaperäolosuhteista että muun työtiimin puulaji- ja puutavaralajikohtaisesta tuotannosta, ja voi sen perusteella suunnitella työn mahdollisimman tehokkaasti ja ympäristöä säästävästi. Koska palvelu on pilvipohjainen, päivitykset tapahtuvat reaaliajassa ja muutokset näkyvät heti koneen näyttöruudulla.
Vuoden 2020 uusien konemallien lanseeraus tapahtuu Skogsnolia-messuilla kesäkuun puolivälissä.
Yksi suurimmista uutuuksista ovat päivitetyt moottorit, jotka täyttävät uusimman päästölainsäädännön (Stage V) vaatimukset. Se tuo monia etuja, kuten uuden AdBlue-järjestelmän, uuden pakokaasunkäsittelyjärjestelmän sekä hydrauliset venttiilinnostimet. Uudesta, enemmän tilaa vaativasta moottoreiden varustelusta huolimatta koneiden muotoilut ovat tutun tyylikkäitä säilyttäen näkyvyyden koneista sekä sen vuoksi myös koneiden hallinnan hyvänä.
Toinen uutuus on MaxiXT-ohjausjärjestelmä, koneen hermokeskus, joka ohjaa kaikkia toimintoja aina moottorista nosturiin ja hakkulaitteisiin. Automaattinen keskusvoitelu on uusissa hakkuukoneissa integroitu MaxiXT:hen, mikä helpottaa voitelujärjestelmän kontrollointia. Lisäksi hakkuukoneiden rasvasäiliön kokoa on kasvatettu kaksinkertaiseksi. MaxiXT on varusteltu entistä paremmalla varkaudenestolla; kuljettajan on kirjauduttava järjestelmään koneen käynnistämiseksi tai käytettävä kuljettajatunnuksella koodattua etäavainta. Eräs uutuus on mahdollisuus tallentaa jälkikäteen koneen toiminnoista signaalijaksoja, jotka voidaan tarvittaessa lähettää tekniseen tukeen vianmäärityksen helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi.
Kuormatraktoreissa on myös useita uusia päivityksiä. Näistä esimerkkeinä voidaan mainita puskulevyjen paremmat kulutuslevyt, vähemmän heijastava kuormatilan sermi ja sivuikkunoiden pidemmät pyyhkijänsulat. Kuormatraktoreiden kauan odotettu uutuus on lisävarusteena saatava SpeedShift – älykäs ratkaisu, jonka ansiosta kuljettaja voi käyttää koneen koko nopeusaluetta tarvitsematta pysähtyä vaihtamaan vaihdetta. Purkupaikalle ajaminen nopeutuu. Aikaisempi ohjauspyörä on korvattu kätevällä miniohjauspyörällä. Toinen uutuus on lisävarusteena saatava ylinopeussuoja, Overspeed Protection, joka suojaa voimansiirron tärkeitä osia ylikierroksilta.
Useita hakkuukoneiden maasto-ominaisuuksia on parannettu. Taka-akseliston rakennetta on uusittu, mikä lisää maavaraa ja helpottaa jyrkkien ojien ja muiden esteiden ylittämistä vaikeassa maastossa. Koneen vetotehoa sekä ohjausvoimaa on parannettu, mikä parantaa koneen maastossaliikkumiskykyä. Koneen huoltoa helpottavista käytännön ratkaisuista voidaan mainita mm. säilytystilojen lisääntyminen, koneen rungossa olevien avattavien luukkujen työvalot sekä irrotettava lamppu.
Koneuutuuksien lisäksi esitellään myös täysin uusi palvelu – MaxiVision – joka on osa MaxiFleetiä. MaxiVision auttaa kuljettajaa näkemään visuaalisesti vallitsevat maasto-olosuhteet korjuukohteella. Erilaisten karttanäkymien avulla kuljettaja saa tietoa sekä maaperäolosuhteista että muun työtiimin puulaji- ja puutavaralajikohtaisesta tuotannosta, ja voi sen perusteella suunnitella työn mahdollisimman tehokkaasti ja ympäristöä säästävästi. Koska palvelu on pilvipohjainen, päivitykset tapahtuvat reaaliajassa ja muutokset näkyvät heti koneen näyttöruudulla.
Vuoden 2020 uusien konemallien lanseeraus tapahtuu Skogsnolia-messuilla kesäkuun puolivälissä.