”Kuljettaja kaiken keskipisteessä” kuulosti pitkään kliseeltä. Nyt kiristyvä kilpailu ja kohonneet tuottovaatimukset ovat nostamassa kuljettajat metsäkoneyritysten menestyksen avaintekijöiksi. Konevalmistajat tuovat koneisiin ominaisuuksia, joilla pyritään helpottamaan kuljettajien työtä, parantamaan turvallisuutta ja jaksamista. Uusien, tehokkaampien työskentelytapojen tueksi on kehitetty monenlaisia järjestelmiä. Hiljan julkistetut luvut alan kannattavuudesta vihjaavat, että rahalla ei ole mahdollista kuljettajien työvauhtia kasvattaa. Jotain muuta on yritettävä. Tiedetään, että yhteishenki ja avoin ilmapiiri työyhteisössä tekevät hyvää yrityksen kilpailukyvylle. Toimivan työmiljöön toteuttaminen ja ylläpitäminen edellyttävät yrittäjältä pelisilmää. Vaikeaa se saattaa joskus olla, mutta ei mahdotonta. Tässä kertomus ruotsinkieliseltä Pohjanmaalta.
Hyvällä fiiliksellä hyviä tuloksia
Yrittäjä Henrik Norrbacka ja Komatsun aluemyyntipäällikkö Jari Leppänen. Molemminpuolinen luottamus näkyy ja kuuluu. Puhutaan kuormakoneista ja SmartFlow'sta, Henrik Norrbacka antaa tulla kehuja: - Kyllä Leppänen tiesi, milloin kannattaa tarjota uutta konetta.
NG Noggrann Hugg Ab on pohjalainen puunkorjuun palveluyritys, jonka koneet operoivat pääasiassa ruotsinkielisen Pohjanmaan rannikon pohjoisosissa, toisinaan toki etelämpänäkin, Metsä Groupin savotoilla joka tapauksessa. Puunkorjuuyhtiön nimi on perua 90-luvun alkupuolelta, aluksi sillä oli kaksi merkitystä, mutta nykyään se tarkoittaa ”laadukasta puunkorjuuta”. Tuo tulkinta istuu hyvin yrityksen arvoihin ja toimintatapoihin: taloudesta, koneista, metsänomistajista, kuljettajista ja asiakkaasta pidetään huolta. Siitä vakuuttuu, kun kuuntelee Noggrann Hugin omistajaa, toimitusjohtaja Henrik Norrbackaa. Henrik on pari vuotta sitten viisikymmentä täyttänyt lappforsilainen yrittäjä ja kahdeksanhenkisen puunkorjuutiimin yksi jäsenistä. Hän on äärimmäisen ylpeä tästä luomuksestaan, ennen muuta firmansa työyhteisöstä, jossa työnteko tuntuu mukavalta ja kaikilla on hyvä olla.
”Puunkorjuuyrityksen menestyksen a ja o ovat osaavat kuljettajat ja hyvät koneet, joilla he työnsä tekevät. Meillä näin on”, vakuuttaa Henrik Norrbacka. Hän myöntää, että nyt eletään korkean työllisyyden aikoja ja urakanantajalla on riittävä markkinaosuus paikallisista leimikoista; sekin pitää tunnelmaa korkealla. Mutta pelkällä positiivisilla odotuksilla ei tehdä tarkkaa ja taloudellisesti kannattavaa puunkorjuuta, sen hän myöntää: ”On mahtavaa, kun meillä kuljettajat ovat yhtä lailla kiinnostuneita yrityksen menestyksestä, tehokkuudesta ja taloudesta. Jokaisen on oltava selvillä missä mennään, yhdessäolo, yhteiset hetket ovat tärkeitä, niitä yritän järjestää sopivin välein”. Sitten Henrik vakavoituu: ”Omata kova ammattitaito ja samalla kyky olla mukana vahvistamassa yhteishenkeä, jokaisesta ei siihen valitettavasti ole, valintoja on ollut pakko tehdä.”
Noggran Hugg panostaa uusimpaan tekniikkaan
Nyt se on pakko uskoa: SmartFlow mullistaa kuljettajan työpäivän
Tony Pouttu sai vastuulleen ensimmäisen SmartFlow Komatsun
Noggrann Hugg Ab:ssa on jo pitkään panostettu sellaiseen, joka parantaa kuljettajien työolosuhteita ja ergonomiaa. Hiljan sinne vaihdettiin kaksi Komatsun 855-kuormakonetta. Ensimmäisellä on ehditty kuljettaa puuta jo 500 tunnin verran. Toista konetta odotellaan kohta puoliin tulevaksi. Jo edellisen polven, vaihtoon menneissä, koneissa oli Comfort Ride -ohjaamovaimennus. Nyt astuttiin kehityksen seuraavalle portaalle: uusissa Komatsuissa on SmartFlow. Kukaan ei osannut aavistaa, kuinka suuren harppauksen kuljettajan arkipäivään uusi tekniikka tuo tullessaan. Kokeiltuaan uutta 855-konetta jokainen yrityksen kuljettaja olisi tästä eteenpäin halunnut työskennellä juuri sillä. Tony Pouttu oli onnekas, hänestä tuli SmartFlow-Komatsun kuljettaja. Mikään ei enää tunnu olevan entisellään hänen työpäivässään. Tony kertoo: ”SmartFlow-tekee kuormaimen käsittelystä äärimmäisen helppoa, kokematonkin voisi kuormata tällä. Kyllä se on totta, mitä on kerrottu, kaikki rasittava, häiritsevä ja hallitsematon kuormaimen käyttäytyminen on poissa. Nyt tätä jaksaa tehdä”. Komatsun aluemyyntipäällikkö Jari Leppänen oli poikennut kysymään kuulumisia, mutta tällaiseen kehumisen ilotulitukseen hän ei ollut osannut varautua, näytti jopa hämmentyneeltä. Vielä kun tarkan analyyttisenä tunnettu asiakas Henrik Norrbacka vahvisti asian olevan juuri noin, piti keskustelun kieli vaihtaa varmuuden vuoksi suomeksi. Tarina pysyi samana.
Kyllä sen huomaa sivullinenkin, kuormaamisessa on nyt eri rytmi
Taitavan ja kokeneen kuljettajan rutiininomaiseen työsuoritukseen on sivullisen vaikea eläytyä. Pitää uskoa, mitä hän sanoo. Koneen kuormaustyötä etäämpänä katsellessa ero kyllä näkyy. Tony Pouttu toi täyden kuusitukkikuorman varastolle, purki sen ja lähti keräämään palstalta mäntytavaraa, joka oli puitu hiukan ulommaksi uralta. Kuormaimen pitkällä ulottumalla tarttuminen oli yhtä sujuvaa kuin läheltä. Ja karttuihan se kuorma valtavan nopeasti, ei kolistelua eikä sammalten varistelua. Ei kelvannut Tonylle lounaskutsu, ohjaamossa lämmitetty makaronilaatikko, sekin maistuu nyt niin paljon paremmalta.