1.  Rengaspaineet.

Liian alhaisen rengaspaineen johdosta telojen sivutuet hiertävät renkaan kylkeä. Muista tarkistaa paineet etenkin pakkasilla. Oikeat rengaspaineet löytyvät käyttöohjekirjasta.

 

2.  Renkaiden erilaiset ympärysmitat.

Telin pyörien erilainen ympärysmitta, mikä voi aiheutua esimerkiksi renkaiden kulumisesta tai rengaspaineiden erosta, johtaa erilaiseen pyörimisnopeuteen (kehänopeuteen) kahden renkaan välillä. Telissä etu- ja takanapa ovat yhteydessä toisiinsa hammaspyörien välityksellä, joten siellä kummankin navan pyörimisnopeus on aina sama. Tästä johtuen erilaisten pyörimisnopeuksien kompensointi tapahtuu renkaiden ja maakosketuksen välillä sekä telojen ja renkaiden välillä. Mitä kireämmällä telat ovat, sitä enemmän rasitusta kohdistuu hammaspyörille.

 

3.  Lumen tai muun kiinteän aineen pakkautuminen renkaan ja telan väliin.

Kun renkaan ja telan väliin pakkautuu lunta, maa-aineksia tai muuta materiaalia, renkaan ympärysmitta muuttuu. Kun kehä muuttuu suuremmaksi, rengas pyrkii pyörimään hitaammin ja samalla telissä hammaskosketus siirtyy jarruttavalle puolelle. Jos telat ovat niin kireällä, että luistamista ei tapahdu renkaan ja telan välillä eikä paakku murskaudu ja poistu, on mahdollista, että teli jumiutuu jopa tasaisella maalla ilman kuormaa ajettaessa. Jos jumiutumisen aiheuttanut paakku murskautuu renkaan ja telan välistä (kuuluu kova pamaus ohjaamoon saakka), se aiheuttaa äärettömän kovan iskumaisen rasituksen hampaan kosketuksen vaihtuessa iskevästi jarruttavasta vetävään. Tällaisessa tapauksessa alla olevan kuvasarjan mukaiset vauriot ovat mahdollisia.
 

4.  Koneen uppoaminen/kiinni jääminen.

Kosteikkojen/ojien ylityksissä tai koneen upotessa ovat kohdassa 3 kuvatut tapahtumat hyvin todennäköisiä: Saattaa näyttää, että kone ei ole pahastikaan uponnut, mutta se ei jaksa vetää. Tämä on merkki siitä, että telojen ja renkaan väliin on joutunut jotain mikä muuttaa pyörimiskehää, ja kyseinen rengas alkaa jarruttaa. Jos yritetään jatkaa samaan suuntaan väkisin esim. vetämällä toisella koneella, voi aiheutua vaurioita. Koneen liikuttaminen vastakkaiseen suuntaan on tällöin eräs keino laukaista telin lukkotilanne. Äärimmäisissä tilanteissa koneen upotessa pitää tela katkaista, jotta vältytään sen aiheuttamalta jarruttavalta vaikutukselta ja mahdollisilta vaurioilta.

Kun lumi tarttuu telaan...

Lumi tarttuu teloihin Lumi tarttuu teloihin   Lumi kulkeutuu telojen mukana Lumi kulkeutuu telojen mukana

 

Lumi tippuu teloista Lumi tippuu teloista    Lumi on tippunut telojen päälle ja menee renkaan ja telan väliin muuttaen renkaan pyörimiskehää Lumi on tippunut telojen päälle ja menee renkaan ja telan väliin muuttaen renkaan pyörimiskehää

 

Lumen pakkautumisesta aiheutuneen vaurion tunnusmerkit

Pyörän akselin iso hammaspyörä  Pyörän akselin iso hammaspyörä    
Portaaliakseli
Portaaliakseli

Kun lumen pakkautuminen on riskinä, suosittelemme:

  • Käytä mahdollisuuksien mukaan etukäteen poljettuja reittejä.
  • Käytä mahdollisimman avoimia teloja. Tiheät ja leveät telat aiheuttavat suurempaa riskiä lumen pakkautumisesta.
  • Uudet telat keräävät helpommin lunta, ole niiden kanssa erityisen varovainen.
  • Pidä talviaikana telat niin löysällä kuin mahdollista, jotta pienemmät paakut mahtuvat renkaan ja telan välistä menemään kiristämättä teloja liikaa.
  • Mikäli mahdollista, niin korvaa telat ketjuilla.

 

On hyvä pitää mielessä:

  • Oikeat rengaspaineet.
  • Samankokoiset renkaat.
  • Telat riittävän löysällä.