Toimistolta tai matkan varrelta
Tapio Leivo on Komatsu Forest Oy:n aluekouluttaja, tuotetukihenkilö, etähallintaa ajatellen mielenkiintoinen persoona, koska hänen työalueeseensa kuuluu valtaosa Itä-Suomea sekä Kainuu ja Pohjois-Pohjanmaa, seutuja, joissa yleisesti väitetään mobiiliverkkojen toimivan vain hiihtokeskusten läheisyydessä. ”Kyllä täällä yhteyden saa aikaan yllättävän pahoihinkin paikkoihin, itsekin olen sitä ihmetellyt, konetta voi siirtää paremmalle hollille, yleensä otan yhteyden joko Kajaanin toimistolta tai sitten autosta valtatien varresta, jossa yleensä on täydet tolpat”, Tapio kertoo. Pitkään yhtäjaksoisesti kestänyt uusien koneiden käyttöönottorumba on haukannut Komatsu-ammattilaisen ajasta suurta osaa, se on syy, miksi hän peukuttaa aikaa säästävää etähallintaa: ”Kaikki sellainen, joka haittaa kuljettajien työtä, ärsyttää tai pysäyttää koneen, pitää ratkaista nopeasti. Monesti ongelman syy on hyvin inhimillinen, pieni kömmähdys, unohtaminen tai väärä tulkinta. Kun saan koneen PC-ruudun näkymän eteeni, niin asia selviää yleensä saman tien. Akuutti tilanne, joka yhdessä kuljettajan kanssa ratkaistaan, siitä oppii”, vakuuttaa Tapio Leivo.Tapion arki: Koulutusta ja tuotetukea
Tuotetukeen ei voi henkilöä palkata suoraan koulunpenkiltä tai toiselta alalta. Pitää ensin päästä sisälle koneyrittäjien ja koneenkuljettajien vaativaan maailmaan. Tapio Leivo on kerännyt kokemusta jo yli kaksikymmentä vuotta. Mitään aivan yllättävää ei vastaan voi tulla. ”Uudet koneet ovat minulle koulutustehtävien puolella tärkein alue, niihin saan tarpeen vaatiessa tukea ja tietoa Komatsu Forestin harvesteri- tai kuormakone-eksperteiltä, mutta asiakastuessa pitää luottaa siihen, mitä on itse matkan varrella oppinut. Aktiivisia koneita voi olla jopa kymmenen vuoden takaa, joissa automatiikka, tietotekniikka ohjelmaversioineen ja toiminnan logiikka ovat eri maailmasta. Kaikesta selviää”. Näin vakuuttaa Tapio Leivo.