1977
Tamperelaiset jälkijunassa
Elmiassa suomalaiset ovat sivuosassa. Ehkä parempi onkin. Lokomon suuri ja monimutkainen superharvesteri oikkuilee ja Valmetin vaurioton kumirullasyöttö lipeää nila-aikaisessa smoolantilaiskuusikossa. Valmetin koneetkin ovat ehkä juuri tuohon hommaan liian pieniä. Suomalaisten syrjäinen sijainti näkyy konventionaalisina ratkaisuina: kalteri-ikkunat, hydraulinen esiohjaus ja vanhanaikaiset muunninvaihteistot. Näyttelyssä on esillä tulevaisuuden teemat: ergonomia ja hydrostaattinen voimansiirto. Koneet ovat suuria, erilaisia variaatioita tuodaan näytille kuin varmuuden vuoksi. Valmet, Volvo BM, Kockums, Lokomo, Ösa ja monta pienempää pajaa; metsäkoneen valmistajat vastaavat metsäteollisuuden kustannusjahtiin tekemällä kaikkea mahdollista, mikä metsien ammattilaisten mieleen juolahtaa. Ösa on tässä suhteessa vielä Valmetiakin aktiivisempi. Näyttelyssä kävijä saa sen kuvan, että päätehakkuu ja suuret puut, niiden koneellistaminen on ensin ratkaistava. Harventamisen aika tulee, jos on tullakseen. Voidaan aistia uuden ajan alkua. On nähtävissä, että markkinoilla on liian monta valmistajaa, mallit ovat päällekkäisiä. Oikeastaan vain Rauma-Repolalla on ylimääräistä rahaa, eikä sekään ole tullut metsäkoneista. Koti-Suomessa Valmet on edelleen vahvoilla. Se hallitsee markkinaa liki 40 prosentin osuudella. Keskiraskas osasto on Valmet 872 K:n hallussa, eikä hakkuukoneiden markkina ole mitenkään ratkaiseva, toki Valmet 448 osoittautuu soivaksi peliksi.